Dezvoltam programe de analiza financiara si promovam produse de calitate prin marketing afiliat. Viziteaza-ne zilnic!

Destinatie de vacanta: Manastirile din Romania

Chiar daca gandul te duce la Dubai, o plimbare pe la manastirile din Romania, face mult mai bine pentru linistea si buzunarul tau. Ca nu are acelasi efect poza pusa pe facebook facuta la o manastire ca una facuta pe plaja, asta-i alta abordare.

Pentru a va determina sa faceti un tur al manastirilor din Romania, va propunem doua carti din care sa va selectati traseul cel mai potrivit.

Ghidul manastirilor din Romania + harta
Porţile mănăstirilor româneşti se deschid spre noi, îm­bi­in­du‑ne cu tihna sfintelor slujbe, cu mireasmă de tămâie şi sfinte moaşte. Din icoane şi fresce nepreţuite, veşnicia priveşte în ochii noştri, şi în frumuseţea ei se topesc grijile vieţii de zi cu zi. Glasul de clopote şi de toacă, vechea cântare bizantină ne cheamă la închinare şi rugăciune, la odihnă pentru sufletul obosit şi tămăduire pentru suferinţele trupului.
CEL MAI CUPRINZĂTOR GHID AL MĂNĂSTIRILOR DIN ROMÂNIA
În noua ediţie a Ghidului, îmbogăţită şi actualizată, sunt cuprinse informaţii amănunţite despre istorie, arhitectură, moaşte şi icoane făcătoare de minuni, căi de acces, coordonate GPS, hartă, date de contact.

An aparitie: 2011
Autori: Ciocioi, Gheorghita; Dragne, Amalia; Tica, Serban; Vlad, Diana
Categoria: Ghid Turistic
Editie: Editie adaugita, revizuita
Editura: SOPHIA
Format: 14.5×23 cm
Nr. pagini: 360

Ghidul manastirilor din Romania + harta

Ghidul manastirilor din Romania + harta

Ghidul Manastirilor Catolice Din Romania – Viorel Irascu
Ghidul manastirilor catolice din Romania si al caselor, centrelor, oratoriilor, institutelor seculare, congregatiilor si ordinelor catolice.

PRIMUL GHID COMPLET AL MĂNĂSTRILOR ROMANO ȘI GRECO- CATOLICE ȘI CELORLALTE FORME DE ORGANIZARE MONAHALĂ DIN ROMÂNIA

O incursiune cu adevărat provocatoare în universul catolic discret al călugărilor și surorilor, atât de puțin cunoscut de frații majoritari. O necesară completare turistică pentru pelerinii de toate felurile și preocupările. Sunt reprezentate cele două mari ramuri ale bisericii catolice, cu arhiepiscopiile lor, episcopiile romano-catolice și eparhiile greco- catolice din Transilvania.

Ghidul conține un total de 155 de forme de organizare monahală, din care 51 de mănăstiri, 5 dintre acestea fiind de clauzură, 79 de case și comunități catolice, 3 oratorii, 18 conventuri capucine și conventuale și 4 institute seculare

Mulțumirile mele Decanatului Romano-Catolic de Bacău pentru sprijinul dat și tuturor superiorilor congregațiilor și ordinelor din țară, care au înțeles necesitatea acestui demers și fără de care apariția acestui ghid nu ar fi fost posibilă.

Autorul

ARGUMENT
Ce s-ar întâmpla cu lumea, dacă n-ar fi călugării?” – Fericita Angela de Foligno

Unii ar putea spune că este o întreprindere riscantă, într-o țară în care catolicii, în general, dețin puțin peste 5% din populația totală. Dar nevoia de cunoaștere, și de ce nu de popularizare, în rândul celor ce își propun mici pelerinaje către mănăstirile noastre, dorința de a împărtăși cu alții experiențe spirituale sau de reculegere, au reprezentat tot atâtea motive pentru a scrie acest ghid.

Am plecat de la ideea unei edituri bucureștene, care propune credincioșilor ortodocși un ghid al sutelor de mănăstiri răspândite pe plaiurile românești.

De ce nu am avea și noi un ghid al mănăstirilor catolice?

Prima problemă pe care am întâmpinat-o a fost aceea legată de structura internă a celor două biserici catolice prezente la noi, care au în subordine o multitudine de mănăstiri, case, congregații sau comunități.

Un preot îmi scria că în nomenclatorul cultelor din România, nu există un termen pentru “casă de formare” astfel că acestea nu se pot numi decât mănăstiri, dar organizarea acesteia și activitățile desfășurate acolo au puține lucruri în comun cu ideea de mănăstire. Și așa ajungem să ne înpotmolim în definirea a ceea ce numim “mănăstire”, în sens catolic.

În conștiința comunităților catolice, orice casă în care activează persoanele consacrate este numită mănăstire, când de fapt aproape sigura legătură cu viața monahală, în sens strict, este legată de așa numitele mănăstiri de “clauzură”, acolo unde măicuțele, în mod special, își dedică cea mai mare parte a timpului rugăciunilor.

Celelalate congregații aparținând diferitelor ordine călugărești au case, în care persoanele consacrate încearcă să ajute, în cât mai multe moduri cu putință, persoanele aflate în dificultate împlinindu-și astfel misiunea și afirmându-și carisma.

Consacră ore întregi rugăciunilor, fac cateheze sau cursuri pentru copii preșcolari, elevi și chiar studenți, participă la slujbe, îngrijesc bolnavi sau oferă un cămin celor de pe străzi.

Una peste alta, este greu să definești termenii, rămânând ca în virtutea regulamentelor interne din aceste comunități să se includă sau nu casa sau institutul, în categoria mănăstirilor catolice.

Am încercat să identific toate mănăstirile catolice din țară, dar comunicarea dificilă cu anumite comunități, în special cu cele din centrul și vestul țării, a făcut ca unele dintre acestea să rămănă pe dinafară sau să fie trecute puține informații despre ele. Adresele de mail invalide și site-urile episcopiilor sau ale unor parohii care nu sunt în limba română, a făcut ca obținerea de informații să se realizeze pe alte căi și nu direct.

Pentru un catolic practicant, obișnuit să intre în contact cu biserica doar duminica și în zilele de sărbătoare, navigarea prin hățisul de organizații, congregații, case și comunități catolice, a fost o mare provocare.

În schimb, mi-a oferit dimensiunea reală a structurilor bisericii catolice, structură și organizare pe care nu le bănuiești că s-ar afla în spatele părintelui de la biserica parohiei tale.

Cine ar bănui că în România, undeva în comuna Stânceni, vestită de altfel pentru apele sale minerale, se afla un schit catolic!?

Da, ați citit bine, un schit catolic al măicuțelor carmelitane de rit bizantin, unde o extrem de energică superioară- Maica Eliana- luptă pe toate căile spirituale pentru unitatea bisericii. Sau că în mijlocul aglomeratului București, Părinții Augustinieni Asupționiști, au creat un centru de întâlniri creștine, de înaltă ținută intelectuală, având ca sprijin un spațiu cultural oferit de Biblioteca bizantină, întemeiată de aceeași congregație.

Și aceste enumerări ar putea continua, cu surprinzătoarea (pentru mine!) organizare a bisericii greco-catolice, despre care 99% dintre români nici măcar nu au auzit, biserică care are o serie de mănăstiri în Ardeal, adevărate centre de spiritualitate românească, de sorginte transilvană. Ca să nu mai vorbesc despre Sora Ionela, care în beciurile Securității a pus bazele unei congregații, și care se luptă și acum cu o administrație ostilă, la casa pentru copii în dificultate de la Odorheiu Secuiesc.

Munca la acest ghid a presupus un efort uriaș, concretizat în contactarea tuturor congregațiilor, consultarea unor resurse virtuale și bibliografice vaste, dar din păcate insuficient structurate. Pentru comunitățile din zona Bacăului și a Moldovei a fost recomandată și necesară și o documentare la fața locului.

Nu am dorit să trec pur și simplu în revistă mănăstirile, ci am încercat să ofer date utile despre istoria mănăstirii sau institutului, localizare și căi de acces( inclusiv GPS), sau date despre congregația din care fac parte călugării și surorile.

Îmi exprim speranța că acest ghid va fi o călăuză discretă și utilă pentru pelerinul catolic- și nu numai- și de asemenea va fi perdeaua ridicată de pe necunoașterea muncii și dăruirii, uneori până la sacrificiu, a miilor de viețuitori monastici catolici.

Nota autorului: “Este posibil ca numele superiorilor să nu mai corespundă cu realitatea, având în vedere sistemul de rotire practicat de Biserica Catolică. De asemenea este posibil ca o serie de case și mănăstiri să se fi închis o perioadă sau definitiv, din motive care țin de politica misionară a congregației. Ordinul Franciscan cu sediul în Ungaria, care deține sau a deținut proprietăți în Transilvania, are încă o problemă legată de recunoașterea legală pe teritoriul României. Lipsa datelor clare se datorează faptului că Arhiepiscopia de Alba Iulia, care se supune direct Vaticanului, nu a oferit oficial nicio informație despre casele sau congregațiile, sau ordinele care activează în regiunea istorică de dincolo de Carpați.

Ghidul Manastirilor Catolice Din Romania - Viorel Irascu

Ghidul Manastirilor Catolice Din Romania – Viorel Irascu

Leave a Reply