Dezvoltam programe de analiza financiara si promovam produse de calitate prin marketing afiliat. Viziteaza-ne zilnic!

Contabilizarea Contractelor de Factoring

In practica economica de multe ori un contract de factoring incheiat cu o banca ascunde sub titlu un simplu contract de credit.

In studierea atenta a contractelor incheiate de unele banci veti descoperi termenul de “finantarea aderentului” in mai multe paragrafe. In aceste cazuri banca nu-si asuma (integral) riscul neincasarii facturii ci doar finanteaza activitatea aderentului intr-o anumita limita (70-90%). Practic, facturile nu sunt vandute factorului ci doar depuse garantie. In acest caz vorbim de un simplu credit si nu de un contract de factoring, riscul neincasarii ramanand in sarcina aderentului.

Se incheie un contract de factoring cu o banca (factorul) in baza caruia societatea (aderentul) primeste 80% din valoarea facturilor remise la export. Factorul are drept de regres impotriva aderentului, acesta trebuind sa plateasca in locul clientului sumele cu care factorul l-a finantat plus dobanda datorata.

Monografie:
– emiterea facturii:
4111.client.factura = 701
(Clienti = Venituri din vanzarea produselor finite)

– primirea creditului:
5124.banca.deviza.factoring = 5191.banca.deviza.factoring
(Conturi la banci in valuta = Credite bancare pe termen scurt)

– plata comisionului initial:
Comisionul se calculeaza in functie de valoarea facturilor si termenul de incasare
627 = 5124.banca.deviza.factoring
(Cheltuieli cu serviciile bancare si asimilate = Conturi la banci in valuta)

– incasarea facturii:
5124.banca.deviza.factoring = 4111.client.factura
(Conturi la banci in valuta = Clienti)

– rambursarea creditului:
5191.banca.deviza.factoring = 5124.banca.deviza.factoring
(Conturi la banci in valuta = Conturi la banci in valuta)

– cand factura se incaseaza mai devreme si banca restituie din comisionul initial:
5124.banca.deviza.factoring = 768
(Conturi la banci in valuta = Alte venituri financiare)

INTREBARI SI RASPUNSURI:

1. INTREBARE (miercuri, 23 mai, 2007):
Se duc facturile si avizele la banca. Banca iti da 80% din facturi. Clientul plateste direct bancii facturile.
Cum se contabilizeaza asa ceva?

1. RASPUNS:
Cazul de mai sus este cel clasic in care se “vand” facturile bancii si se incaseaza contravaloarea lor. Prin aceasta operatiune dvs. incasati 80% din valoarea facturii(lor) urmand ca diferenta mai putin comisionul operatiunii sa-l incasati in momentul in care achita clientul bancii contravaloarea facturii.
Deci, in contabilitate stingeti 80% din factura clientului la momentul incasarii avansului de la banca. Factura se stinge integral cand se incaseaza diferenta de la banca. Va ramane o parte 2-3% din factura neacoperita care reprezinta comisionul bancii pentru operatiune si care se trece pe cheltuieli financiare stingandu-se integral factura.
Atentie!. Am intalnit cazuri in care se faceau inregistrari pe conturile de acreditive (541) pentru depozitul ce trebuia constituit la banca, lucru ce este eronat dupa mine. Acreditivul se utilizeaza doar in relatia directa client-furnizor nu printr-o terta parte, banca in cazul nostru.

2. INTREBARE (luni, 25 iunie, 2007):
Am un contract de factoring, se deschid trei conturi, curent, de credit si unul de incasare a clientului, mi se acorda 80%, pe extrasul de credit figurand cu 100% datorie, plata se face din contul curent.

2. RASPUNS:
Rezolvarea este tocmai exemplul pe care l-am dat in articol. Oricum, daca TREBUIE sa aplicati principiul prevalentei economicului asupra juridicului va trebui sa studiati atent contractul si sa vedeti daca descoperiti termenul de “finantarea aderentului” in mai multe paragrafe, caz in care va trebui sa ignorati titlul contractului si sa aplicati principiul enuntat mai sus.
In cazul in care NU sunteti obligat sa aplicati principiul prevalentei economicului asupra juridicului, deoarece nu aplicati IFRS-urile aveti rezolvarea in raspunsul numarul (1).

3. INTREBARE (marti, 26 iunie, 2007):
Conform ultimelor modificari ale Codului Fiscal, operatiunile de factoring sunt supuese TVA. Va rog sa imi spuneti si mie care este baza pentru aplicarea TVA si eventual o monografie contabila.

3. RASPUNS:
Nu am inteles din intrebare dvs. daca sunteti o societate de intermediere financiara sau doar o societate ce doreste sa vanda creante ori sa le incaseze in avans. Daca sunteti o societate de intermedieri financiare veti incasa TVA pe factura de comision pe care o emiteti societatii de la care cumparati creantele, devenind proprietarul incasarilor.
In Codul fiscal la articolul 141 (Scutiri pentru operatiuni din interiorul tarii) aliniatul 2 (urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:) punctul 3 se specifica: “orice operatiune, inclusiv negocierea, legata de depozite financiare si conturi curente, plati, transferuri, debite, cecuri si alte efecte de comert, cu exceptia recuperarii de creante si operatiunilor de factoring.
In acest sens factoringul este privit ca o intermediere financiara facuta de firme specializate.
In ceea ce priveste inregistrarile contabile va inspirati din exemplele date in articol si in comentarii (vezi si raspunsul dat lui calin) daca nu sunteti o societate de intermediere financiara.
Daca sunteti o societate de intermediere financiara va folositi de urmatoarele conturi:
4111 – valoarea nominala a creanei preluate de cesionar;
401 – valoarea datorata cedentului creantei;
472 – diferenta dintre valoarea nominala a creantei si pretul la care a fost cesionata (venitul dvs. pe care trebuie sa platiti TVA);
4427 – tva-ul aferent venitului;
704 – venitul realizat din serviciul prestat;
P.S.
Daca sunt cumva alte modificari la codul fiscal si eu nu le stiu va rog sa ma anuntati. Eventual, puteti aduce mai multe precizari la intrebarea dvs.

3. INTREBARE (sambata, 26 iulie, 2008):
Am contractat un contract de factoring cu un factor din Franta. Aceasta este prima luna cand am incasat din facturi-nu le cedam efectiv-deci este mai degraba un contract de imprumut-dar nu stiu efectiv cum sa introduc extrasul primit de factor si anume : in momentul primirii banilor am: 5124=5191 dar cum inregistrez comisionul, fondul de garantare, disponibilul ramas in contul de factoring.

3. RASPUNS:
– comisionul il inregistrati ca o cheltuiala in momentul incasarii banilor prin banca;
– fondul de garantare nu stiu ce este dar daca am mai multe informatii de la dvs. ma gandesc si la el;
– disponibilul ramas in contul de factoring fie ramane in cont fie stinge alte facturi.

Monografia contabila a operatiunilor de factoring, privite din punctul de vedere al societatilor de intermediere de servicii financiare.

In articolul intitulat “Cesiunea creantelor” am propus o monografie pentru o societate care vinde creantele.

Cumpararea creantelor prin cesiune de la terti se face in baza unui contract de cesiune de creante. Pretul cesiunii este mai mic decat valoarea nominala a creantei pentru ca societatea care preia riscul sa-si poata acoperii costurile de urmarire a creantei si sa obtina un venit din operatiune. Societatea de intermediere financiara achita in termenul stabilit in contract pretul valoarea de cesionare si intreprinde demersurile necesare pentru incasarea creantei ori asteapta termenul scadentei.

Exista doua tipuri de achizitii de creante: cele care se incadreaza in categoria factoringului si cele care se incadreaza in categoria recuperarii de creante. In categoria factoringului se incadreaza creantele ce nu au termenul de incasare depasit iar in categoria recuperarii creantelor se incadreaza creantele cu termenul de incasare depasit sau cu sanse minime de recuperare.

Cele mai vandute creante sunt cele generate de operatiunile de export si cele care nu prea mai au sanse de incasare decat prin lungi demersuri juridice. Societatile care recurg la vanzarea creantelor o fac in primul rand din cauza lipsei de lichiditati ori a altor cauze (credite de trezorerie dezavantajoase ori imposibil de obtinut).
Societatile care se ocupa de factoring achita valoarea contractului imediat asteptand incasarea creantei la termenul de scadenta iar societatile care se ocupa de recuperarea de creante achita, de regula, dupa o anumita perioada sau doar la scadenta deoarece preiau creante ce au termenul contractual de incasare depasit sau cu sanse minime de recuperare.

Monografia contabila pentru ambele cazuri (factoring si recuperare de creante) este aceeasi (din punctul meu de vedere):

Monografie contabila:
Se cumpara creante in valoare de 1.000 mii. U.M. de catre o societate de intermediere financiara la pretul de cesiune de 800 mii. U.M., diferenta de 200 mii. U.M. constand in comisionul societatii pentru achitarea costurilor si pentru preluarea riscului de neincasare a creantelor. Pentru simplificare vom renunta la utilizarea conturilor de TVA:

– achizitia creantelor:
4111.client.factura = 401.furnizor.factura (800 mii. U.M. – valoarea contractuala/pretul de cesionare)
(Clienti = Furnizori) si
4111.client.factura = 472.furnizor.factura (200 mii. U.M. – diferenta dintre valoarea nominala si pretul la care sa facut cesiunea. La aceasta valoare se calculeaza TVA.) *
(Clienti = Venituri inregistrate in avans)
Total 4111.client.factura = 1000 mii. U.M.

Comisionul datorat se contabilizeaza ca un venit in avans deoarece creantele nu au fost inca recuperate ori incasate. Daca creantele nu se vor incasa/recupera de catre societatea de intermediere financiara inregistrarea se va storna iar societatea nu va inregistra niciun venit din operatiune.

– achitarea furnizorului:
401.furnizor.factura = 5121 sau 5124 (800 mii. U.M. – valoarea contractuala/pretul de cesionare)
(Furnizori = Conturi la banci in lei sau valuta)

– incasarea/recuperarea creantei:
5121 sau 5124 = 4111.client.factura (1.000 mii. U.M. – valoarea nominala)
(Conturi la banci in lei sau valuta = Clienti)

– inregistrarea venitului: *
472.furnizor.factura = 704 (200 mii. U.M. – diferenta dintre valoarea nominala si pretul la care sa facut cesiunea)
(Venituri inregistrate in avans = Venituri din lucrari executate si servicii prestate)

* In Monitorul Oficial Partea I, nr. 603 din 22.08.2012 a fost publicat OMFP nr. 1118/2012 privind modificarea si completarea Reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 3.055/2009.
Modificarile aduse de OMFP nr. 1118/2012 se refera si la cesionarea creantelor:
Cesionarea creantelor – la cesionare diferenta dintre valoarea creantei preluate prin cesionare si suma de achitat cedentului reprezinta venit la data constatarii drepturilor si obligatiilor, potrivit clauzelor contractuale.
Modificarile care privesc cesionarea creantelor se aplica pentru creantele cesionate si inregistrate in contabilitatea cesionarului dupa data de 1 iulie 2012.”

Conform reglementarii de mai sus, inregistrarea venitului nu se mai face in printr-un cont de venituri in avans (ct. 472) ci direct in contul de venituri ale perioadei (ct. 704).

INTREBARI SI RASPUNSURI:

1. INTREBARE (marti, 11 decembrie, 2007):
Daca societatea de factoring finanteaza 800 mii u.m. dintr-o factura de 1000 u.m., diferenta de 200 mii u.m. reprezinta o valoare nefinantata a facturii cesionata si nu valoarea costurilor financiare asociate.

1. RASPUNS:
Privind lucrurile din ambele perspective pot spune ca si dvs. aveti dreptate.
Cei 200 mii u.m. reprezinta atat un cost asociat operatiunii cat si o valoare nefinantata a facturii cesionate.
In varianta mea societatea finantatoare retine cei 200 mii u.m. din factura totala pentru acoperirea costurilor financiare asociate operatiunii. Poate nu m-am exprimat prea bine in articol.
Dar, daca cesiunea s-ar face la pretul de 800 mii u.m. ar ramane 200 mii u.m. valoare nefinantata din factura respectiva. In acest din urma caz valoarea contractului este de 800 mii u.m. iar societatea pentru a-si acoperii costurile va emite o factura de 200 mii u.m..
Din definitia dvs. se intelege ca din 1000 u.m. se incaseaza de la societatea finantatoare 200 u.m. restul trebuind incasat de la client la data scadentei. Clientul va efectua o plata la furnizorul sau initial (cele 200 u.m. ramase nefinantate) si 800 mii u.m. la societatea finantatoare (valoarea contractului).
Dar cand se face plata comisionului in acest din urma caz? La data incheierii contractului, la data incasarii restului din factura (200 mii u.m.) sau in alt moment? In exemplul meu lucrurile sunt simple: costul operatiunii (200 mii u.m.) este incasat de societatea finantatorare in momentul in care recupereaza banii. Din acest motiv cei 200 mii u.m. sunt considerati “venituri in avans” la societatea finantatoare.

One comment on “Contabilizarea Contractelor de Factoring

  1. […] Acest articol se doreste o continuare a precedentului: Contabilizarea Contractelor de Factoring. […]

Leave a Reply