Dezvoltam programe de analiza financiara si promovam produse de calitate prin marketing afiliat. Viziteaza-ne zilnic!

Contabilizarea Achizitiei de Computere si Cheltuielile Ulterioare cu acestea conform IAS 16 revizuit

In practica contabila, incadrarea unor achizitii de computere (laptop, statii de lucru ori servere) si inlocuirea unor componente uzate (hard disk, memorie, placa de baza, etc.) sau a unor periferice la un computer inregistrat deja ca imobilizare corporala, reprezinta mai mult o “arta” dacat o interpretare “ca la carte” a Standardului International de Contabilitate 16 revizuit.

Conform IAS 16 “Imobilizarile corporale” capitalizarea cheltuielilor ulterioare aferente inlocuirilor sau reinoirii imobilizarilor corporale trebuie facuta doar daca este probabila generarea catre entitate de beneficii economice viitoare suplimentare fata de performantele initiale.

IAS 16 revizuit 1998 par. 23:
“Cheltuielile ulterioare aferente unui element de natura imobilizarilor corporale care a fost deja reunoscut trebuie adaugate valorii contabile a activului numai atunci cand se estimeaza ca intreprinderea va obtine beneficii economice viitoare suplimentare fata de performantele estimate initial ca siind corespunzatoare. …”

In ce conditii putem inregistra un computer ca imobilizare coporala? Inlocuirea unor componente sunt cheltuieli curente sau cheltuieli capitalizate?

1. Recunoasterea initiala

a) Vom recunoaste ca imobilizare corporala un laptop achizitionat daca indeplineste toate cerintele IAS 16 si trece de valoarea minima ceruta de legea fiscala pentru incadrarea la imobilizari corporale.
b) Cumparam un sistem ce contine unitatea centrala (cu CD-ROM), monitor, periferice (mouse, tastatura, boxe, microfon, camera web si imprimanta) si sistem de operare.
Ce recunoastem in aceasta achizitie ca fiind imobilizare corporala conform IAS 16?

Cazul 1:
Achizitia s-a facut in baza unei oferte speciale ce includea toate componentele enumerate mai sus. In aceasta situatie recunoastem ca imobilizare toata valoarea facturata. Achizitia trece de valoarea minima ceruta de legea fiscala pentru a fi considereata imobilizare si indeplineste cerintele IAS 16.

Cazul 2:
Achizitia s-a facut din acelasi magazin dar oferta nu includea perifericele: boxe, microfon, camera web si imprimanta. In aceasta situatie recunoastem ca imobilizare doar valoarea sistemului propriuzis (unitate centrala, monitor, perifericele indispensabile – mouse, tastatura si sistemul de operare). Achizitia trece de valoarea minima ceruta de legea fiscala pentru a fi considereata imobilizare si indeplineste cerintele IAS 16. Restul perifericelor (boxe, microfon, camera web si imprimanta) vor fi inregistrate pe cheltuieli, eventual, prin inregistrarea ca stocuri si trecerea in gestiunea utilizatorului.

c) Achizitionam componente pentru un sistem, eventual de la mai multi furnizori plus un monitor, periferice (mouse, tastatura, boxe, microfon, camera web si imprimanta) si sistemul de operare.
Ce recunoastem in aceasta achizitie ca fiind imobilizare corporala conform IAS 16?

Cazul 1:
Nici unul din echipamentele achizitionate, evaluate individual, componente si periferice nu trece de valoarea minima ceruta de legea fiscala pentru a fi considerat imobilizare. In schimb, valoarea sistemului rezultat trece de valoarea minima ceruta de legea fiscala pentru a fi considerta imobilizare si sunt indeplinite cerintele IAS 16.
In aceasta situatie achizitia poate fi considerata imobilizare corporala, valoarea de inregistrare constituind costul de productie. Costul de productie se constituie din costurile de achizitie al componentelor, salariul tarifar al informaticieilor care au asamblat computerul plus cota parte a cheltuielilor indirecte atribuibile. In aceasta situatie se va include in costul imobilizarii doar perifericele indispensabile si sistemul de operare.
Cazul 2:
Nici unul din echipamente, evaluate individual, componente si periferice nu trece de valoarea minima ceruta de legea fiscala pentru a fi considerat imobilizare si nici valoarea sistemului rezultat nu trece de valoarea minima ceruta de legea fiscala pentru a fi considerta imobilizare si nici nu indeplineste cerintele IAS 16. In aceasta situatie toate componentele, si perifericele vor fi inregistrate pe cheltuieli, eventual, prin inregistrarea ca stocuri si trecerea in gestiunea utilizatorului.

2. Cheltuielile ulterioare

a) Vom recunoaste ca o cheltuiala curenta inlocuirea unor periferice de valoare mica, cum sunt tastatura, mouse-ul, camera web ori microfonul.
Caz particular: Daca, monitorul sau imprimanta trec de valoarea minima ceruta de legea fiscala pentru a fi considerate imobilizari si respecta cerintele IAS 16 si vor fi inregistrate separat ca imobilizari, in caz contrar vor fi recunoscute ca o cheltuiala, eventual, prin inregistrarea ca stocuri si trecerea in gestiunea utilizatorului.

b) Inlocuirea placii de baza, a memoriilor sau a hard disk-ului vor fi capitalizate in valoarea imobilizarii corporale daca au calitati superioare (placa de baza si memorie mai puternica, hard disk-ul de capacitate si/sau numar mai mare de rotatii pe minut si fac parte, eventual din ultima generatie).

Caz particular: Se inlocuiesc componente pentru un computer vechi ce se afla in ultimul an de amortizare. In acest caz se trec direct pe cheltuieli, eventual, prin inregistrarea ca stocuri si trecerea in gestiunea utilizatorului.

INTREBARI SI RASPUNSURI:

1. INTREBARE (miercuri, 12 decembrie, 2007):
Am achizitionat memorie suplimentara pentru un calculator luat anul trecut.
Ce fac? O trec pe cheltuiala sau o includ in valoarea imobilizarii?
Daca maresc valoarea calculatorului cand sa fac inregistrarea inainte de calculul lunar al amortizarii sau dupa.

1. RASPUNS:
Parerea mea este sa includeti valoarea memoriei achizitionate in valoarea computerului deoarece prin marirea memoriei se poate spune ca veti obtine beneficii economice superioare. De exemplu veti putea rula programe mai performante. In plus, dupa cum spuneti calculatorul inca nu a fost amortizat.
Cat priveste includerea in valoarea imobilizarii inainte sau dupa calculul amortizarii lunare parerea mea este ca trebuie facut dupa calculul lunar. Includerea dupa calculul lunar respecta principiul de calcul aplicat la recunoasterea/inregistrarea initiala. Luna aceasta fac inregistrarea si de luna viitoare calculez amortizarea.

2. INTREBARE (joi, 12 noiembrie, 2009):
Am reusit sa fac din doua computere mai vechi unul singur. La acesta am adaugat si un DVD nou. Intrebarea mea este unde inregistrez calculatorul la obiecte de inventar sau la mijloace fixe.

2. RASPUNS:
Nu are cum sa rezulte un mijloc fix nou deoarece componentele refolosite nu au valoare suficient de mare pentru a se incadra intreg ansamblul la imobilizari.
Dar, exista doua situatii in contabilitate:
1) Daca cele doua calculatoare au fost inregistrate ca mijloace fixe puteti sa le casati pe ambele iar piesele reutilizate sa le treceti la obiecte de inventar in folosinta. Tot in acest caz mai puteti face urmatorul lucru: casati doar un singur calculator si pastrati celalalt in continuare in evidenta. Cum componentele ce pot fi in continuare utilizate (carcasa, unitate de discheta, etc.) au valori nesemnificative nu va mai complicati sa le reinregistrati dupa dezmembrare.
2) Daca cele doua calculatoare sunt inregistrate ca obiecte de inventar in folosinta casti unul, de exemplu cel de la care se reutilizeaza valoric componentele cel mai putin valoroase si pastrati mai departe celalalt.

In oricare din cele doua situati de mai sus va aflati DVD-ul cumparat il treceti pe cheltuiala si il includeti la obiecte de inventar in folosinta.

3. INTREBARE (joi, 12 noiembrie, 2009):
Am inteles mai putin partea cu obiectele de inventar in folosinta. Firma mea este mica si nu am decat obiecte de inventar inregistrate. In plus nu le trec pe inventarul personal. Ce sa fac sa deschid un cont nou analitic?

3. RASPUNS:
Orice obiect de inventar trecut pe costuri/cheltuiala, trebuie fie adaugat in productie ca adaus la un produs rezultat ori serviciu efectuat fie “trecut in folosinta”. Trecerea in folosinta se face in momentul in care ati facut un bon de consum/dare in folosinta pe respectivul obiect de inventar. Numarul acestui bon se trece in fisa de magazie pe coloana de “iesiri” iar in fisa de magazie a obiectelor de inventar in folosinta se trece la coloana “intrari”. Se mai trece si valoarea lui pentru a se sti valoare de casare ori de recuperare de la angajat. Aceleasi informatii se trec si in fisele de inventar individuale pentru a se sti ce valori detine angajatul spre folosinta.
In momentul in care se caseaza un obiect de inventar dat in folosinta in contabilitate nu mai faceti inregistrari doar il treceti la coloana de iesiri din fisa de magazie a obiectelor de inventar in folosinta. Se trece numarul procesului de inventar. Obiectul trebuie scos si din fisele de inventar individuale ale personalului!

4. INTREBARE (luni, 10 ianuarie, 2011):
Firma mea achizitioneaza un stick de memorie si un mouse cu o factura in valoare de 120 RON. Cum se inregistreaza in contabilitatea factura respectiva si bunurile achizitionate?

4. RASPUNS:
In functie de politica contabila si de procedurile interne aveti la dispozitie doua variante:

[1] Cele doua produse, stick-ul de memorie si un mouseul sunt obiecte de inventar (ct. 303). Dupa inregistrare in fisele de magazie le dati in consum si le treceti pe cheltuiala (ct. 603), ramanand inregistate in fisele de magazie ale obiectelor de inventar date in folosinta. La fiecare sfarsit de an se vor inventaria.

[2] Deoarece suma este aproape nesemnificativa, le treceti direct pe cheltuiala (ct. 604) fara sa va mai complicati sa le inregistrati in fisele de magazie si sa le inventariati.

Mouseul se putea adauga la valoarea unui calculator sau laptop doar daca se achizitioneaza pe aceeasi factura cu el.

Leave a Reply