Dezvoltam programe de analiza financiara si promovam produse de calitate prin marketing afiliat. Viziteaza-ne zilnic!

Angajam Economist care sa faca orice! Poftim?

Cam asa suna multe dintre anunturile de angajare pe care le fac unii angajatori. Vor cel mai pregatit om, rezistent la stres, care sa faca tot ce se poate in firma si sa-l plateasca cu salariul minim pe economie.

… iar, pretendenti se gasesc cu gramada pentru ca fabricile de diplome nu dau faliment indiferent de cat de greu isi revine economia. Nu ma voi lega in acest articol de salarii si nici de motivatia care te mana sa te faci economist (cu diploma), in schimb, voi incerca doar sa scot in evidenta cateva aspecte legate de anunturile de angajare care se fac pentru posturile de economist si de cerintele postului, in general.

Incep cu cea mai idioata cerinta care se cere la angajare. Si este ceruta la majoritatea posturilor de la birou: REZISTENTA LA STRES.
Intrebarea care se pune trebuie sa fie: Pentru cat timp voi lucra stresat? O saptamana, o luna, sau tot timpul? Daca este vorba doar de stresul schimbarii locului de munca, atunci n-ar trebui sa mai fie specificat, pentru ca se cunoaste ca orice schimbare aduce cu sine o stare de anxietate si un stres temporar.
Se pare ca peste 50% din bolile grave au ca prima cauza stresul, printre ele gasindu-se bolile de inima, de piele si cancerul. Pa-i daca-i asa de grav de ce vrei sa omori un om la locul de munca? Sau, de ce te duci la un loc de munca de la care poti ajunge in spital ori mai rau? Nu cumva ar trebui sa se interzica aceasta cerinta?
Revin, si spun ca orice schimbare aduce stres cu ea, dar acel stres este de regula, mai usor de trecut si suportat, iar daca ai un colectiv bun, dupa o saptamana esti intergrat si ai scapat de el. Dar, sa ceri unei persoane sa fie capabil sa lucreze permanent in stres, mai ales la birou, mi se pare total lipsit de moralitate, chiar o condamnare …

Revenind la anunturile pentru posturi de economisti am constatat ca, in general, angajatorul nu stie exact ce vrea de la angajat. Ori se fac anunturi cu putine cerinte si descrieri, lasand loc de interpretari si o multime de intrebari, ori se insira o multime de cerinte care te fac sa te intrebi daca nu cumva au nevoie de superman nu de un om.
Ce se intampla daca treci putine cerinte si o descriere sumara?
In primul rand o sa pierzi vremea cu procesul de selectie pentru interviu si cu canditatii pentru post. O sa ai o multime de cereri depuse si probabil, o multime de intrebari primite prin e-mail ori telefon. La toate va trebui sa le raspunzi acelasi lucru: tot ce ai uitat sa treci in anunt.
Ce se intampla daca ai o multime de cerinte pe care trebuie sa le indeplineasca un candidat?
Numarul celor care aplica este redus si o sa gasesti cu greu un angajat. Degeaba-l cauti pe superman, ca nu-l gasesti! Cei mai pregatiti oameni nu se lasa angajati, poate doar o singura data si pentru putin timp, dupa care pleaca sa-si realizeze visul si tu ajungi din nou la anuntul de angajare. Dar, de data asta esti mult mai stresat. Cei mai descurcareti oameni sunt antreprenori si nu accepta asa usor un sef. Deci, tu vei avea tot timplu esalonul doi, sau antreprenorul in devenire, dar niciodata cel mai bun om.
Tot la acest capitol se poate include si subutilizarea mainii de lucru.
De ce ai nevoie de un economist pentru facturare si contabilitate primara? Angajeaza un absolvent de liceu economic sau pe cineva cu un curs de contabilitate facut dupa liceu. Un economist ar trebui sa se ocupe de urmatorul nivel de inregistrari contabile si doar ocazional sa fie “prins la lins dosare”. De strategii, bugete, analiza financiara, IAS/IFRS ori planuri de investitii ati auzit? Pentru asa ceva ar trebui sa faci o facultate nu pentru “munca de jos”.

O alta cerinta este “avantajul de a cunoaste programul X”. De ce este un avantaj sa cunosti ferestrele unui program de contabilitate? Un program de management financiar/contabilitate/etc. il inveti in doua zile daca ai mai lucrat pe unul pana atunci. Deci, experienta in domeniu este, dupa mine, mai importanta decat aceasta cerinta. Daca ai doi candidati cu aceeasi pregatire si nu reusesti sa te decizi pe care sa-l angajezi atunci poti recurge la aceasta abilitate dobandita. Ori, preferi un candidat cu un an vechime in locul unuia cu 10 ani, pentru simplul fapt ca primul a lucrat exact pe acelasi program de contabilitate?

Care este morala acestui articol? Pune un specialist in resurse umane, specializat in recrutare sa faca anunturile si angajarile. O sa gasesti mult mai repede o persoana potrivita si n-o sa ai un stres asa de mare cu recrutarea. In plus, un candidat ales bine, in general ramane mult mai mult timp angajat decat unul ales superficial.

Mai jos am trecut cele trei anunturi din care m-am inspirat in scrierea acestui articol. In dreptul “punctelor fierbinti” am trecut cate un comentariu scurt, dar sugestiv, sau o intrebare edificatoare.

Un anunt care face discriminare este cel pentru “Contabila-Economista” la o firma ce se ocupa cu infiintarea de companii rezidente si nerezidente. Da, ce un contabil-economist nu e bun? De ce trebuie sa aiba sexul feminin?

Economist – facturare

Candidatul ideal:
Persoana cu spirit de echipa, bune aptitudini de comunicare, meticulozitate, atentie la detalii, cu spirit practic, implicare si initiativa, cu rezistenta la stress, cunostinte de MS Office si program de contabilitate-gestiune WinMentor.
Studii medii sau superioare finalizate in domeniul economic. NU ERA MAI BINE UN PROFESOR UNIVERSITAR, DOCTOR IN ECONOMIE SA FACA FACTURI?

Descrierea jobului:
Facturare/gestiune/urmarirea stocurilor de marfa. ADICA GESTIONAR?
Respectarea legislatiei fiscale la nivel de societate si este la curent cu toate noutatile legislative din domeniu.
Responsabilitati de gestiune si organizare a depozitului de marfa, urmarirea intrarilor si iesirilor de marfa conform documentelor justificative, intocmirea facturilor, avizelor de insotire a marfii si a altor documente insotitoare conform legii si regulamentului intern al companiei. GESTIONAR? PRIMITOR/DISTRIBUITOR?
Responsabilitati de inregistrare a comenzilor de marfa de la clienti si procesarea lor ulterioara prin facturare/livrare si intocmire a necesarului de aprovizionare.

Dar, iata si un anunt de angajare mai bun:

Operator Facturare – Contabilitate Primara

Candidatul ideal:
– Nivel de studii: minim studii medii de preferat in domeniul economic sau cursuri de contabilitate; SUPER!
– Bune cunostinte PC (word, excel), cunoasterea programului MENTOR reprezinta un avantaj; OK LA PRIMA PARTE, DAR NU CU PC-UL CI CU OFFICE-UL
– Nivel de experienta recomandat: cunostinte de contabilitate primara; SUPER!
– Trasaturi/abilitati ale persoanei: responsabila, corecta, ordonata, comunicativa, operativa, capabila sa lucreze rapid si corect. SUPERMAN? EXISTA CINEVA CARE NU FACE GRESELI? Atunci de ce mai ceri asa ceva?

Descrierea jobului:
Angajatul va efectua in principal urmatoarele lucrari:
– facturare
– urmarire gestiune produse GESTIONAR?
– inventariere lunara. Ce anume inventariaza? Toata marfa plus obiectele de inventar si mijloacele fixe? Dar creantele si datoriile?
– tinerea organizata si riguroasa a tuturor documentelor contabile. Ceilalti angajati nu mai raspund de documentele cu care lucreaza?
– respectarea procedurilor stabilite in cadrul departamentului.

Societate angajeaza economist/expert contabil
Nivel cariera: Entry, Middle PENTRU CE EXPERT CONTABIL?

– absolvent al invatamantului superior economic de specialitate; OK
Vechime: sa probeze o vechime de cel putin 3 ani in domeniu, cuprinzand toate aspectele activitatii financiar-contabile; ADICA UN MINISTRU DE FINANTE?
Cunostinte:
– sa posede cunostinte temeinice in ceea ce priveste sistemul organizatoric si financiar-contabil; APROAPE OK. Sistemul organizatoric tine de management…
– sa posede cunostinte solide in ceea ce priveste legislatia in vigoare privind domeniul financiar-contabil; OK. Unii nu mai trec si domeniul de ai impresia ca trebuie sa fi jurist.
– inteligenta (gandire logica, memorie, capacitate de analiza si sinteza); OK, dar psihologii au o parere impartita referitoare la inteligenta.
– capacitate de a prelucra informatiile, de a le interpreta si de a le valorifica prin valorificare rapida. ERA DEJA TRECUT MAI SUS
– corectitudine, tenacitate, seriozitate, atitudine principiala in relatiile cu oamenii; OK
– cunoasterea programului SAGA reprezinta un avantaj. NECUNOASTEREA LUI ESTE UN DEZAVANTAJ!

Mai jos am trecut partea de responsabilitati din ultima mea fisa de post. A fost valabila in ultimii ani in care am fost angajat. Punctele care fac referire la retratarea situatiilor financiare au fost valabile doar un an, dar au ramas trecute in fisa deoarece, nu se actualiza anual, doar la intervale mai mari de timp. Si asta este o problema, deoarece fisa postului ar trebui modificata ori de cate ori se adauga ori se scoate o activitate permanenta, sau cat de cat, de lunga durata. Pentru activitati de scurta durata, ca de exemplu, lucrul la un proiect nou care nu se intinde mai mult de o luna, cu o simpla nota interna se pot delega sarcinile.

SARCINI / ATRIBUŢII / RESPONSABILITĂŢI PRINCIPALE ALE TITULARULUI POSTULUI ŞI STANDARDE DE PERFORMANŢĂ (ce trebuie făcut şi cât de bine)
1: Raspunde de implementatrea si aplicarea reglementarilor cu privire la Standardele Internationale de Contabilitate (SIC)
2: Stabileste regulile si procedurile pentru aplicarea SIC in cel mai scurt timp
3: Elaboreaza politicile contabile pentru aplicarea fiecarui standard contabil in parte si stabileste regulile si metodele de lucru specifice
4: Urmareste aplicarea politicilor contabile stabilite
5: Stabileste metodele, regulile si procedurile de inventariere a fiecarei grupe majore de elemente patrimoniale si urmareste aplicarea lor
6: Stabileste metodele, regulile si procedurile privind scoaterea din functiune a mijloacelor fixe uzate fizic si moral si urmareste aplicarea lor
7: Stabileste obiectivele controlului financiar preventiv
8: Urmareste ca situatiile financiare anuale sa fie intocmite in conformitate cu SIC si cu politicile contabile adoptate, semnaland si propunind masuri pentru remedierea eventualelor abateri
9: Efectueaza retratarea situatiilor financiare intocmite dupa Standardele Contabile Romanesti in conformitate cu SIC, intocmind balanta de verificare si situatii financiare complete pentru datele de 31.12.2000, 30.09.2001 si 31.12.2001
10: Intocmeste situatiile financiare si notele explicative cerute de SIC lunar, trimestrial si anual
11: Efectueaza analize economice pe baza situatiilor financiare emise conform SIC
12: Colaboreaza la intocmirea BVC-ului previzionat
13: Face propuneri si participa la perfectionarea sistemului informational
14: Analizeaza si face propuneri privind programele contabile informatice compatibile cu SIC
15: Urmareste si verifica modul cum au fost indeplinite masurile si sarcinile stabilite de organele de control, tinand in acest sens un dosar cu toate actele de control
16: Calculeaza si intocmeste trimestrial “Situatia privind taxa locala speciala stabilita prin HCL 98 / 2000”
17: Inregistreaza si tine evidenta contului “421” intocmind lunar fisa sa
18: Calculeaza si intocmeste “Situatia privind rezerva din reevaluare aferenta imobilizarilor corporale” dupa fiecare reevaluare si scoatere din activ, conform IAS 16
19: Participa la inventarierea patrimoniului si face parte din comisiile de receptie, declasari si reevaluari daca este imputernicit prin decizie emisa in acest sens
20: Este imputernicit sa semneze documentele supuse controlului financiar preventiv in conformitate cu decizia emisa in acest sens
Notă: Se vor executa şi alte sarcini/atribuţii din domeniul de activitate primite de la şeful direct.

De remarcat, in fisa mea de post, ca se specifica faptul prin NOTA de final, ca se pot primi si alte sarcini, dar nu orice, ci doar din domeniul de activitate si nu de la oricine, ci doar de la seful direct. Deci, nu era riscul sa ajung sa spal pe jos

anunturi locuri de munca: economist

anunturi locuri de munca: economist

Leave a Reply